De gevaren van teveel Fructose

De symptomen. Plotseling lijkwit. Zweten en bijna flauwvallen. Opgeblazen darmen. Zittend op de wc met een zuur ruikende spuitende diarree. Niets helpt meer, zelfs paracetamol niet. Want de hevige buikpijn en krampen komen zo plotseling en hevig opzetten als een micraine. 

Dit artikel schrijf ik vanuit mijn eigen ervaring. Na een jarenlange zoektocht naar de oorzaak van de verschrikkelijke buikkrampen van mijn dochter. De huisarts verwees haar zelfs door naar het ziekenhuis. Maar niemand kwam op het idee, dat het wel eens aan de fructose zou kunnen liggen. Ieder kind heeft wel eens buikpijn. Buikpijn? Het leken wel weeën! Zeker drie keer per week. Mijn kind zag geel, was lusteloos en was na een aanval helemaal uitgeput.

Lag het aan de suiker? Alles wat ze at en dronk schreven we op. Laten we het een tijdje zonder suiker proberen. Dat pure vruchtensuiker de boosdoener was kwam lange tijd niet in ons op. En dat die vruchtensuiker in bijna alle zoete producten zit, kom je pas achter als je je erin gaat verdiepen. Fructose zit in snoep, sausjes, koek, ontbijtgranen, brood, toetjes, limonade, drinkyoghurt, ijsthee en ga zo maar door. 

Een kind met buikpijn. Nu heeft niet ieder kind zo'n enorme last van Fructose Malabsorbtie. Maar wel hebben veel kinderen vaak een beetje buikpijn. Dat wordt dan wel toegeschreven aan stress of spanning, maar veel vaker ligt het aan de voeding. Net als hoofdpijn! Gewoon water is nog altijd het beste voor uw kind, maar er zijn maar weinig kinderen, die water zonder smaak lekker vinden. Water met fruit is dan een oplossing. In fruit zit weliswaar fructose, maar met een natuurlijke, niet geconcentreerde hoeveelheid. Een hele goede vervanger voor suiker is stevia. 

Hoe gaat het nu? Naarmate mijn dochter ouder werd heeft ze leren omgaan met de Fructose Malobsorbtie. Ze is nu 15 en weet waar het in zit en ze weet uit ervaring hoeveel ze ervan kan eten of drinken om te voorkomen, dat ze een aanval krijgt. Het is een levenswijze geworden, waar het hele gezin rekening mee houdt. Ik koop geen drinkyoghurt en snoep meer (oma wel...). De limonade wordt weinig en met meer water gedronken. Ook drinken we vaak thee met gewoon een klein schepje suiker.

Fructosevrije producten. Gelukkig is er steeds meer bekend over de gevaren van Fructose. Er verschijnen boeken over het onderwerp en er zijn leveranciers met speciale fructosevrije producten. In de supermarkt zijn deze helaas nog niet zoveel te vinden, zoals bijvoorbeeld glutenvrije producten. Een voorbeeld van zo'n leverancier is Frusano (de naam zegt het al). Een Duitse fabrikant met een missie, hetgeen ik graag promoot. Zie mijn webshop voor fructose arme producten.

Klik hier voor mijn webshop en bekijk het aanbod van fructose arme producten.